Fogyasztóvédelem - a chargeback (visszaterhelés)

Mit tehetünk, ha úgy érezzük, kár ért minket netes vásárlás során?

A "chargeback" (visszaterhelés) a fogyasztóvédelem egyik hatékony eszköze

A panaszkezelés egyik eszköze a "chargeback" (visszaterhelés). Ezt a fogalmat csak az online bankkártyás fizetéssel kifizetett vásárlások során lehetséges értelmezni. Ezek az esetek, amikor úgynevezett card not present (nincs jelen a bankkártya) jellegű tranzakció történik.

A kártyakibocsátó (vásárló bankja) akkor kezdeményez "chargeback" (visszaterhelés) tranzakciót, vagyis az elfogadó által benyújtott pénzügyi követelés visszavonását, amikor a kártyabirtokos (vásárló) vitatja a tranzakciót, és az érvényes szabályok alapján megállapítható, hogy a követelés visszaterhelhető az elfogadóra (kereskedő).

Egyszerűbben szólva, ha a vásárló online bankkártyás fizetéssel fizetett és úgy érzi, nem azt az összeget vonták le tőle, vagy nem kapta meg a terméket, vagy szerinte nem is vásárolt ilyen összegért, a saját bankjában eljárást indíthat és visszakövetelheti a pénzét. A banknak kötelessége az esetet kivizsgálni és a vitatott tranzakciót "visszahúzni" a kereskedőtől.

A "chargeback" (visszaterhelés) eljárás nem a bank ellen irányul. A "chargeback" (visszaterhelés) eljárás lényege, hogy a bank egy már végrehajtott terhelést a számlatulajdonos utasítására visszavon, és ezzel egyidejűleg az adott kereskedő számláját megterheli. A bankot így nem éri veszteség, mert a számlatulajdonos számláján jóváírt összeget ráterheli a kereskedő számlájára. Sőt a "chargeback" (visszaterhelés) eljárással a bank még bevételre is szert tesz, mert általában a kereskedők kötelesek a "chargeback" (visszaterhelés) eljárás banki költségeit megtéríteni.

Alapvetően maga az eljárás nem kerülhet pénzébe a fogyasztónak.

Forrás: http://mionlinefizetunk.blogspot.com.es/2011/07/fogyasztovedelem-chargeback.html